Friday, October 26, 2012

"အဏုျမဴဗုံး လုပ္ခဲ႔စဥ္က"


သင္႔ဘဝ မဂၢဇင္း (၂၀၀၀ျပည္႔ႏွစ္၊ ဇြန္လ) မွ “ကၽြန္ေတာ္ အဏုျမဴဗုံး လုပ္ခဲ႔စဥ္က “ ေဆာင္းပါးကို ျပန္လည္ တင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဘာသာျပန္ဆိုသူမွာ သန္းေဇာ္ဝင္း ျဖစ္ပါသည္။ မူရင္းေဆာင္းပါးမွာ “How I Designed An A-Bomb In My Junior Year At Princeton- By John Aristotle Phillips and David Michaclis) ” ျဖစ္ပါသည္။ 

ပရင္စတန္ တကၠသိုလ္ ပထမႏွစ္အတြင္း ဂၽြန္အာရစ္စတိုတယ္ဖိလစ္ သည္ ရူပေဗဒစာတမ္းအျဖစ္ ေပါက္ကြဲႏိုင္သည္႔ အဏုျမဴဗုံးတစ္လုံး၏ ဒီဇိုင္းကို တည္ေဆာက္ခဲ႔သည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ သူ႔အတန္းေဖၚ ေဒးဗစ္မိုက္ကယ္လစ္ႏွင္႔ အတူ “မွုိပြင္႔-အဏုျမဴဗုံးကေလးတစ္လုံး၏ ဇာတ္လမ္း (၁၉၇၈) “ ကို ေရးသားခဲ႔သည္။ ေအာက္ေဖၚျပပါ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္တြင္ ဖိလစ္ႏွင္႔ မိုက္ကယ္လစ္ တို႔ သည္ စာတမ္းသုံးလအတြင္း အၿပီးသတ္ႏိုင္ရန္ ဖိလစ္ႀကိဳးစားရေသာ ဇာတ္လမ္းအား ရင္ခုန္ဖြယ္ ေျပာျပၾကသည္။ ထိုစာတမ္းမွာ ယခုအခါ အေမရိကန္အစိုးရ၏ လွ်ိဳ႕ဝွက္စာတမ္းစာရင္းထဲ ဝင္သြားခဲ႔ၿပီ ျဖစ္သည္။

                             ကၽြန္ေတာ္ အဏုျမဴဗုံး လုပ္ခဲ႔စဥ္က

ပရစ္စတန္တကၠသိုလ္၏ ပထမႏွစ္ဝက္ကား ေသြးပ်က္ဖြယ္ပါေပ။ ကၽြန္ေတာ႔ ရမွတ္အဆင္႔မ်ားကလည္း ဤအတိုင္းပင္ ျပဆိုၾကသည္။ “ဒီ” ႏွင္႔ “အက္(ဖ္) “ အဆင္႔တို႔၏ ၾသဇာႏွင္႔ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး၏ မွတ္ခ်က္တို႔ ေၾကာင္႔ ကၽြန္ေတာ္အား တကၠသိုလ္က အစမ္းသေဘာ အျဖစ္သာ လက္ခံလိုက္သည္။ သင္တန္းတစ္ခု တြင္ မဟန္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းထြက္ရမည္။
      ကံအေၾကာင္းလွသျဖင္႔ စာသင္ႏွစ္သစ္ အစတြင္ ကၽြန္ေတာ္ယူသည္႔ သင္တန္းမ်ားက ကၽြန္ေတာ႔အား ဖမ္းစားထားလိုက္ၾကသည္။ တစ္ပတ္လွ်င္ သုံးနာရီတက္ရေသာ ႏု်ဴကလိယာလက္နက္မဟာဗ်ဴဟာ ႏွင္႔ လက္နက္ထိန္းခ်ဳပ္ေရးသင္တန္းတြင္ ပါေမာကၡသုံးေယာက္က ေက်ာင္းသား ဆယ္႔ႏွစ္ေယာက္ကို ဦးေဆာင္၍ ကမာၻပ်က္ကိန္း ၾကံဳလာႏိုင္သည္မ်ား ဟန္႔တားႏိုင္စြမ္းမ်ား ကို အသည္းအသန္ ေဆြးေႏြးၾကပါသည္။ ဦးေဆာင္ဆရာမွာ သူ႔ဘာသာရပ္တြင္ ကၽြမ္းက်င္ႏွံ႔စပ္လွသည္ဟု ေက်ာ္ၾကားေသာ ေဟာလ္ဖတ္ဗီဆန္ ျဖစ္သည္။ လက္ေထာက္မ်ားမွာ စစ္ေအးကာလ သံတမန္ေရးရာ ကၽြမ္းက်င္သူ မာတီရွားဝင္း ႏွင္႔ ထင္ရွားေသာ ရူပေဗဒပညာရွင္ ဖရီးမင္းဒိုင္ဆန္ တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
     တစ္မနက္တြင္ ဒိုင္ဆန္က အဏုျမဴဗုံးအေၾကာင္းႏွင္႔ ေဆြးေႏြးျခင္းကို စသည္။

      “ ႏွစ္ဆယ္ကီလိုတန္ခ်ိန္ရိွတဲ႔ ဗုံးတစ္လုံး ေပါက္ကြဲတဲ႔အခါ ဘာေတြ ျဖစ္သလဲ ဆိုတာ ေျပာပါရေစ။ ဒီဗုံးမ်ိဳးက ဟီရုိးရွီးမား နဲ႔ နာဂါစကီၿမိဳ႕ေတြေပၚခ်ခဲ႔တဲ႔ ဗုံးႏွစ္လုံး နဲ႔ အမ်ိဳးအစား အတူတူပဲ။ ပထမဆုံး ေကာင္းကင္မွာ အင္မတန္ေတာက္ပျဖဴေဖြးတဲ႔ အလင္းစူးစူးႀကီး လက္ျဖာလာတယ္။ ဗုံးကြဲတဲ႔ ေနရာတဝိုက္ မွာ အပူခ်ိန္ေတြ တအားထိုးတက္သြားေတာ႔ ေလထုထဲမွာ အလင္းေရာင္ေတြ ထြက္လာတာပဲ။ ေျခာက္မိုင္အကြာက ရပ္ၾကည္႔ေနသူတစ္ေယာက္အဖို႔ မီးလုံးႀကီးဟာ ေနအစင္းတစ္ရာထက္ ပိုၿပီးေတာက္ပတယ္။ “

      “ မီးလုံးႀကီး ႀကီးထြားျပန္႔ကားလာေတာ႔ မွိဳပြင္႔လို တိမ္တိုက္ႀကီးျဖစ္သြားတယ္။ အပူခ်ိန္ေၾကာင္႔ မိုင္မ်ားစြာ ပတ္လည္က မီးေလာင္ႏိုင္တဲ႔ ပစၥည္းအားလုံး မီးစြဲကုန္တယ္။ သစ္သားအိမ္ေတြ မီးစြဲတယ္။ အဝတ္အစားေတြ ရုတ္တရက္ျပာက်သြားတယ္။ လူေတြမွာ အကာအကြယ္မဲ႔တဲ႔ ေနရာ၊ အဝတ္အစားဖုံး မထားတဲ႔ ေနရာက အသားအေရေတြ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ မီးေလာင္ခံရတယ္။ အဆမတန္ ျမင္႔တဲ႔ အပူခ်ိန္ ေၾကာင္႔ တုန္ခါလွုိင္း တစ္ခု ျဖစ္လာၿပီး ႏ်ဴကလိယာ ေရာင္ျခည္ေတြဟာ လက္မႏွစ္ဆယ္ထူတဲ႔ ကြန္ကရစ္ ကို ေတာင္ ေဖါက္ထြင္းသြားႏုိင္ၾကတယ္။ တုန္ခါလွုိင္းႀကီးက ေျမျပင္ေပၚက ရိွသမွ် အရာေတြကို ျပားျပားဝပ္သြားေအာင္ လုပ္လိုက္တယ္။ ဟာရီကိန္းမုန္တိုင္း အင္အားရိွတဲ႔ ေလျပင္းႀကီးေတြက တုန္ခါလွိုင္းေၾကာင္႔ ျဖစ္သြားတဲ႔ ေလဟာနယ္ထဲ တိုးဝင္လာၾကၿပီး အုတ္က်ိဳးအုတ္ပဲ႔ေတြ၊ မွန္စေတြ၊ သံမဏိေခ်ာင္းေတြ ကို သိမ္းက်ဴံးေမႊ႔ယမ္းပစ္ေတာ႔ ေသေလာက္ေအာင္ အႏၱရာယ္ႀကီးတဲ႔ အရာေတြ ျဖစ္ကုန္တယ္။

         ႏ်ဴကလီယာ အဖ်က္ဓါတ္၏ ႀကီးမားေသာ စြမ္းပကားမ်ားကို နားလည္ခံစားလာၾကရင္း တစ္ခန္းလုံး ျငိမ္သက္ေနသည္။
      “အဏုျမဴဗုံးတစ္လုံး အၾကမ္းထည္လုပ္ဖို႔ ပလူတိုနီယမ္ ဆယ္႔ငါးေပါင္ပဲ လိုတယ္။ အဏုျမဴဓါတ္ေပါင္းဖို ေတြ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သုံးလာမယ္ ဆိုရင္ ႏွစ္စဥ္ တိုင္းျပည္ထဲ ဝင္လာမယ္႔ ပလူတိုနီယမ္ ပမာဏဟာ ဗုံးေပါင္း ေထာင္ေပါင္မ်ားစြာ လုပ္ဖို႔ လုံေလာက္တယ္။ အဲဒီဝင္လာတဲ႔ ပလူတိုနီယမ္ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ လည္း အလုခံရဖို႔၊ အပိုင္စီးခံရဖို႔ သိပ္လြယ္တာပဲ “

        အတန္းသည္ ျဖစ္တန္ရာေသာ ျဖစ္လာႏိုင္သည္မ်ားကို ေဆြးေႏြးၾကသည္။ ျပန္လည္သန္႔စင္ေရး စက္ရုံတစ္ရုံ ႏွင္႔ ဓါတ္ေပါင္းဖိုတစ္ခုအၾကားသယ္ေဆာင္သြားေသာ ပလူတိုနီယမ္ ေပါင္ႏွစ္ရာ လမ္းခရီးတြင္ ေပ်ာက္ဆုံးသြားသည္။ ေသဆုံးေနသာ ဒရိုင္ဘာႏွင္႔ အခြံခ်ည္းက်န္ခဲ႔ေသာ ထရပ္ကားကိုသာ ရဲက ေတြ႔သည္။ ရက္သတၱပတ္ ႏွစ္ပတ္ၾကာေသာ္ စီးပြါးေရးအခ်က္အခ်ာ ေဒသျဖစ္ေသာ ေဝါလမ္းမႀကီးတြင္ အဏုျမဴဗုံး အၾကမ္းထည္တစ္လုံး ေပါက္ကြဲေလသည္။ ပုံမွန္အလုပ္ခ်ိန္အတြင္း ပ်ားပန္းခတ္ စည္ကားေနေသာ ဧရိယာထဲရိွ လူငါးသိန္းအနက္ လူတစ္သိန္းမွာ ေနရာတြင္ ပြဲခ်င္းၿပီး ေသဆုံးသြားႀကသည္။ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ က သူတို႔လက္ခ်က္ ဟု ေၾကညာလိုက္ၿပီး သူတို႔၏ အစြန္းေရာက္ႏိုင္ငံေရးေတာင္းဆိုမွုမ်ားအား မလိုက္ေလ်ာပါက တစ္ပတ္အတြင္း ေနာက္ထပ္ ေဖါက္ကြဲမႈ တစ္ခု ျပဳလုပ္မည္ဟု သမၼတအား ၿခိမ္းေျခာက္သတိေပးလိုက္သည္။

     “မျဖစ္ႏိုင္တာ “ ဟု ေက်ာင္းသားတစ္ဦးက ကန္႔ကြက္သည္။ “အၾကမ္းဖက္သမားေတြ ဆီမွာ ဗုံးလုပ္ဖို႔ နည္းပညာမွ မရိွၾကတာ 
      “ အဏုျမဴဗုံးတစ္လုံး ဒီဇိုင္းလုပ္ဖို႔ဆိုတာ အလြန္ေတာ္မွ ျဖစ္တာ၊ အၾကမ္းဖက္သမားေတြ ဒီပညာ မရႏိုင္ပါဘူး ” ေနာက္ တစ္ေယာက္က ဆိုသည္။ 

         မျဖစ္ႏုိင္ဘူးတဲ႔လား။ ျဖစ္ႏိုင္တယ္ဆိုရင္ေကာ။ လက္ျဖစ္အဏုျမဴဗုံးတစ္လုံးျဖင္႔ ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္လုံးအား မီးေလာင္တိုက္သြင္းမည္႔ အၾကမ္းဖက္သမားတေစၦက ကၽြန္ေတာ႔ကို ေျခာက္လွန္႔စ ျပဳလာသည္။ ဂၽြန္မက္ဖီး၏ “စည္းေႏွာင္ထားေသာ စြမ္းအင္၏ ေကာက္ေၾကာင္း ” စာအုပ္ကို ကၽြန္ေတာ္ လွန္သည္။ ထိုစာအုပ္တြင္ ေလာ႔စ္အလာမို႔စ္ ႏ်ဴကလီယာ ရူပေဗဒပညာရွင္ေဟာင္း တက္ေတလာက ဆိုထားသည္မွာ အၾကမ္းဖက္အုပ္စုတစ္စုသည္ ႏ်ဴကလီယာဓါတ္ေပါင္းဖိုတစ္ခုမွ ပလူတိုနီယမ္ သို႔မဟုတ္ ယူေရနီယမ္ ကို အလြယ္တကူ ခိုးယူႏိုင္ၿပီး အမ်ားျပည္သူရရိွႏိုင္မည္႔ သတင္း အခ်က္အလက္ ႏွင္႔ပင္ အဏုျမဴဗုံးတစ္လုံး လုပ္ယူႏိုင္သည္ ဆိုပါကလား။ ေတလာ၏ အဆိုအရ ပလူတိုနီယမ္မွ တစ္ပါး အျခားလိုအပ္သည္႔ ပစၥည္းမ်ားကို ကုန္မာဆိုင္ ႏွင္႔ ဓါတုပစၥည္းဆိုင္မ်ားတြင္ တရားဝင္ ဝယ္ယူရရိွႏိုင္သည္ ဆိုပါလား။

      ရုတ္ခ်ည္းပင္ ေခါင္းထဲမွာ လက္ကနဲ ျဖစ္သြားသည္။ ပွ်မ္းမွ် အဆင္႔ရိွသူ သို႔မဟုတ္ ကၽြန္ေတာ္လို ပွ်မ္းမွ်အဆင္႔ေအာက္ရိွသူ ရူပေဗဒေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က ေပါက္ကြဲႏိုင္ေသာ အဏုျမဴဗုံးတစ္လုံး စာရြက္ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ႏုိင္သည္ ဆိုပါစုိ႔။ ဒါ - ေတလာ၏ အဆိုကို အံ႔စဖြယ္ေထာက္ခံလိုက္ ျခင္း ျဖစ္မည္။ ထို႔ျပင္ ပလူတိုနီယမ္ သိုေလွာင္ရုံမ်ားတြင္လည္း တင္းႀကပ္ေသာ ေစာင္႔ၾကပ္မွုမ်ား ထားရိွရေတာ႔ မည္ျဖစ္ေၾကာင္း အစိုးရအား ျပသလိုက္ျခင္း ျဖစ္မည္။ ကၽြန္ေတာ္ ဗုံးလုပ္ႏိုင္သည္ ဆိုလွ်င္ ဥာဏ္ေကာင္းသူ မည္သူမဆို လုပ္ႏိုင္မည္ မလြဲ။ ဤကိစၥကို ကၽြန္ေတာ္၏ အငယ္တန္း ကိုယ္ပိုင္ပေရာဂ်က္အျဖစ္ စာတမ္းတင္ရမည္။ သို႔ေသာ္ သုံးလမေက်ာ္ပဲ ၿပီးေအာင္ လုပ္ႏိုင္မွ ျဖစ္မည္။ ဖရီးမင္းဒိုင္ဆန္ကို ကၽြန္ေတာ႔ ႀကီးၾကပ္သူအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခိုင္းရန္ ကၽြန္ေတာ္ ဆုံးျဖတ္လိုက္သည္။

      “ အစိုးရ လုံျခံဳေရးကင္းလႊတ္မွု က တားဆီးထားတာ မင္းနားလည္ တယ္ေနာ္ ” ဟု ဒိုင္ဆန္က ဆိုသည္။ “ ရူပေဗဒ စာၾကည္႔တိုက္ေတြမွာ ေတြ႔ႏိုင္တာထက္ ပိုၿပီး ငါ႔မွာ ဘာမွ ပိုၿပီး ေျပာခြင္႔ မရိွဘူး။ ၿပီးေတာ႔ ႏ်ဴကလီယား လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ေတြ ဆိုင္ရာမွာ ကင္းလြတ္ခြင္႔ ရထားတဲ႔ သိပၸံပညာရွင္ေတြ ဟာ ေရငုံ ႏုတ္ပိတ္ ဥပေဒ အရ ခံဝန္ထိုးထားရတယ္။ ဗုံးလုပ္နည္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ ေမးခြန္းေတြကို ဟုတ္တယ္ မဟုတ္ဘူး ဘာမွ ေျဖလို႔ မရဘူး ”
       “ ဟုတ္ကဲ႔ ဆရာ၊ ကၽြန္ေတာ္ နားလည္ပါတယ္ ”
        “ အိုေက.. ဒါျဖင္႔ အေထြေထြသေဘာတရား ျပ႒ာန္းစာအုပ္ စာရင္း တစ္ခု ငါေပးမယ္။ ကံေကာင္းပါေစကြာ ”
          ရူပေဗဒ ရုံးခန္းဠ္ ကၽြန္ေတာ္႔ ပေရာဂ်က္ကို စာရင္းသြင္းေသာအခါ ကၽြန္ေတာ္႔မွာ အလြန္အမင္း စိတ္လွုပ္ရွားေနသည္။ ေခါင္းစဥ္ကို အႏိုင္ႏိုင္ ေရးခ်ရ၏။
    ဂၽြန္အာရစ္စတိုတယ္ဖိလစ္
    ေဒါက္တာဖရီးမင္းဒိုင္ဆန္ (ႀကီးၾကပ္သူ)
    “ အဏုျမဴဗုံး ကိုယ္တိုင္လုပ္နည္း
     သုံး၊ ေလးရက္ၾကာေသာ္ ဒိုင္ဆန္က စာအုပ္စာရင္းတိုေလးတစ္ခု ေပးသည္။ ႏ်ဴကလီယာ ဓါတ္ေပါင္းဖို နည္းပညာ၊ အေထြေထြႏ်ဴကလီယာ ရူပေဗဒ ႏွင္႔ အက္တမ္ဆိုင္ရာ လက္ရိွသီအိုရီတို႔ အေၾကာင္း စာအုပ္မ်ား ျဖစ္သည္။ လမ္းညႊန္အေျမာက္အမ်ား ေမွ်ာ္လင္႔ထားေသာ ကၽြန္ေတာ႔မွာ “ ဟင္…ဒါပဲလား  ” ဟု မယုံႏိုင္စြာ ေမးမိပါသည္။ 

     ေနာက္ပိုင္းတြင္ ႀကီးၾကပ္သူႏွင္႔ ေက်ာင္းသားေတြ႔ဆုံရသည္႔ အခါတိုင္း ဒိုင္ဆန္သည္ ႏ်ဴကလီယာရူပေဗဒ ၏ အေျခခံသေဘာတရားမ်ားကိုသာ ရွင္းျပပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ တြက္ခ်က္ထားသည္ မ်ား အေပၚ သူ၏ တုံ႔ျပန္မွုမ်ားမွာ နားလည္ခက္၍ခက္၍ လာပါသည္။ အေသးစိတ္ တည္ေဆာက္ပုံ သို႔မဟုတ္ တြက္ခ်က္ပုံကို ေမးလိုက္သည္ႏွင္႔ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ထားသည္ကို တစ္ခ်က္ ၾကည္႔လိုက္ၿပီး ေျပာေနသည္႔ အေၾကာင္းအရာကို ေျပာင္းပစ္လိုက္ေတာ႔သည္။ ပထမေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ထားသည္မွာ မွန္ကန္ေၾကာင္း အာပတ္လြတ္ေျပာနည္း တစ္မ်ိဳးဟု ထင္ခဲ႔ေသး၏။ ေသခ်ာေအာင္ တမင္အမွားေတြ လုပ္ၿပီး ျပျပန္ေတာ႔လည္း ဖတ္ၾကည္႔ၿပီး မဆိုင္တာေတြ ေျပာပါေတာ႔သည္။

     ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ရက္အတြင္း ကၽြန္ေတာ္ ဝါရွင္တန္သို႔ သြားသည္။ ၁၉၅၄ ႏွင္႔ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ အတြင္းက ေလာ႔စ္အလာမို႔စ္ပေရာဂ်က္ မွတ္တမ္းမ်ား ရွာေဖြရန္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္တုန္းကေတာ႔ လွ်ိဳ႕ဝွက္မွတ္တမ္းမ်ားေပါ႔။ ထိုပေရာဂ်က္ႏွင္႔ ဆက္စပ္ခဲ႔ၾကေသာ သိပၸံပညာရွင္မ်ားထံ ၁၉၄၃ ခုႏွစ္ ေႏြရာသီတုန္းက ေပးသည္႔ စာတမ္းမိတၱဴတစ္ခု ကၽြန္ေတာ္ေတြ႔သည္။ “ ေလာ႔အလာ႔မိုစ္ အေျခခံသင္ပုန္းႀကီး ” အမည္ရိွ ထုိစာတမ္းမွာ ၁၉၄၀ အေစာပိုင္းႏွစ္မ်ား၏ အခၽြန္ဆုံးသိပၸံပညာရွင္မ်ား သိရိွထားခဲ႔ၾကသည္႔ အက္တမ္ၿဖိဳခြဲပုံ အေသးစိတ္ ကို က်က်နန စီစဥ္ေရးသားထားျခင္း ျဖစ္သည္။ မိတၱဳတစ္စုံ ဆြဲရာ ႏွစ္ဆယ္ငါး ေဒၚလာေလာက္ ကုန္သြားသည္။ စာရြက္ေတြ သိမ္းက်ံဴးစုစည္း၍ အဝင္ဝ စားပြဲရိွ ဗ်ဴရိုကရက္ မမ တစ္ေယာက္ထံ ကၽြန္ေတာ္သြားသည္။ ထိုမမက ေခါင္းစဥ္ေတြကို ၾကည္႔ၿပီး ကၽြန္ေတာ႔ကို ေမာ႔ၾကည္႔သည္။

     “ ေၾသာ္…မင္းလည္း ဗုံးလုပ္ခ်င္ေသးသကိုး ” ဟု ရိုးအီေနသည္႔ ေလသံျဖင္႔ ဆိုေလ၏။
      ကၽြန္ေတာ္ မယုံႏိုင္ျဖစ္သြားရသည္။ ဗုံးလုပ္နည္း အခ်က္အလက္ေတြ ရွာဖို႔ ဒီေနရာကို လူေတြ ေန႔တိုင္းလာေနၾကသလား။ ဒိုင္ဆန္အား စာရြက္စာတမ္းေတြ ျပသည္႔အခါ သူ သိသိသာသာ တုန္လႈပ္သြားသည္။ ထိုတုံ႔ျပန္မႈက အလုပ္ျဖစ္ႏိုင္သည္႔ အခြင္႔အလမ္းေပၚသို႔ ကၽြန္ေတာ္ အမွန္တကယ္ ရပ္မိေနၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ညႊန္ျပေနသည္။
     ကၽြန္ေတာ္႔ဗုံးေပါက္ကြဲရန္ လိုအပ္သည္႔ပစၥည္းမွာ ပလူတိုနီယမ္ ၂၃၉ ဟုေခၚသည္႔ လက္ျဖစ္အိုင္ဆိုတုပ္ အေလးစားျဖစ္သည္။ ဗုံးကို ပုံေပၚေစရန္ ဤသို႔ ျမင္ေယာက္ ၾကည္႔ပါ။ ဘိခ်္ေဘာလုံးထဲက ဘတ္စကက္ေဘာလုံး ဟူ၍။ ဗုံးေပါက္ဖို႔ စတင္ အေကာင္အထည္ေပၚသူမွာ ဗုံးအလယ္ေခါင္ တည္႔တည္႔က ဖန္ေပသီး ပမာဏရိွ သတၱဳခဲပင္ ျဖစ္သည္။ ၄င္း၏ ပတ္လည္တြင္ ဂရိတ္ဖရဲသီး အရြယ္ ပလူတိုနီယမ္ ၂၃၉ ရိွသည္။ ၄င္း၏ ပတ္လည္ကို ဘာရီလီယမ္( Beryllium) ျဖင္႔ လုပ္ထားေသာ သုံးလက္မ ေရာင္ျပန္ျပားျဖင္႔ ကာကြယ္ထားသည္။ ေရာင္ျပန္ပတ္လည္ တြင္ ျပင္းအားျမွင္႔ ေပါက္ကြဲ ပစၥည္းမ်ားစီ၍ ထည္႔ထားသည္။ ၄င္းတို႔ကို ေဖါက္ခြဲလိုက္သည္ႏွင္႔ အတြင္းေပါက္ကြဲ တုန္ခါလွုိင္းတစ္ခု ျဖစ္တည္ကာ ဂရိတ္ဖရုသီး အရြယ္ ပလူတိုနီယမ္အား ဆီးသီး အရြယ္ ျဖစ္သြားေအာင္ ဖိညွစ္ပစ္လိုက္သည္။ ထိုအခိုက္မွာပင္ အက္တမ္ၿပိဳကြဲမႈ ျဖစ္စဥ္ စတင္ေလသည္။ 

       အဏုျမဴဗုံးေပါက္ကြဲျခင္းတြင္ ရွင္းျပဖို႔ခက္သည္႔ အပိုင္းေတြ အမ်ားႀကီး ရိွသည္။ အမ်ားစုမွာ ဘာရီလီယမ္ ေရာင္ျပန္ကို ဝန္းရံေနသည္႔ ေဖါက္ကြဲပစၥည္း၏ ေပါက္ကြဲမွု ျဖစ္သည္႔ ေနရာတြင္ ရိွသည္။ ထိုပစၥည္းစုသည္ အဏုျမဴဗုံး၏ အျမင္႔ဆုံးေသာ လွ်ိဴ႕ဝွက္ခ်က္မ်ားထဲက တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္အတြက္လည္း အႀကီးမားဆုံးေသာ ျပႆနာျဖစ္သည္။
     ကၽြန္ေတာ႔ စစ္ဆင္ေရး၏ အေျခစိုက္စခန္းမွာ “ အိုင္ဗီ” အမည္ရိွ အေဆာင္ရိွ ဒုတိယထပ္က အခန္းက်ဥ္းကေလး ျဖစ္သည္။ အခန္းအလယ္ရိွ စားပြဲႀကီးအား စာအုပ္ေတြ၊ ဂဏန္းေပါင္းစက္ေတြ၊ ပုံဆြဲစာရြက္ေတြ၊ မွတ္စုစာရြက္ေတြ ျဖင္႔ ဖုံးလႊမ္းထားသည္။ ကၽြန္ေတာ႔ အိပ္ယာၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ ျဖန္႔လ်က္သား ရိွသည္။ ေနာက္သုံးပါတ္ ကုန္ဆုံးသြားေသာအခါ ကၽြန္ေတာ္ အတန္းေတြ မတက္ေတာ႔ဘဲ ေန႔ေရာညပါ အလုပ္လုပ္သည္။ မုတ္ဆိတ္ေမႊး၊ ႏွုတ္ခမ္းေမႊး မရိတ္မသင္ဘဲ ေပေရ စုတ္ျပတ္လာေသာ ကၽြန္ေတာ႔ပုံေၾကာင္႔ အိုင္ဗီအေဆာင္သားေတြက ကၽြန္ေတာ႔အား ေတေလ ဟု ေခၚလာၾကသည္။ မ်က္လုံးေတြလဲ နီရဲလာသည္။ မအိပ္ဘဲ ေနသည္က မ်ား၏။

      ျပႆနာတိုင္းအား အၾကမ္းဖက္သမား၏ ရွုေဒါင္႔မွ ကၽြန္ေတာ္ ခ်ဥ္းကပ္သည္။ ဗုံးသည္ တည္ေဆာက္ဖို႔ ေစ်းေပါရမည္။ ပုံစံ ရိုးစင္းရမည္။ ကားတစ္စင္း၏ ေနာက္ဖုံးထဲ သို႔မဟုတ္ စြန္႔ပစ္ထားေသာ ေနာက္တြဲယာဥ္ထဲတြင္ အမွတ္တမဲ႔ ထည္႔ထားႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေသးငယ္ရမည္။
     ေကာ္ဖီခြက္မ်ား၊ အသားညွပ္မုန္႔မ်ား ျဖင္႔ ေန႔ေတြ၊ ညေတြ ကုန္သြားခဲ႔သည္။ လွ်ိဳ႕ဝွက္ဆဲ နည္းပညာေဒသကို ညႊန္ျပႏိုင္မည္႔ ဟာကြက္ေတြမ်ား ေတြ႔ေလမလားဟူ၍ မွတ္တမ္းေတြ ကို ေစ႔ေစ႔စပ္စပ္ ၾကည္႔သည္။ အမွန္ေတာ႔ ကၽြန္ေတာ႔မွာ ရုပ္ပုံကားဆက္ ပေဟဠိအႀကီးစားတစ္ခုကို ပုံေဖၚၾကည္႔ေနျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ အရံရုပ္ပုံကြက္ေတြေတာ႔ ရေနၿပီ။ ေနရာအမ်ားအျပား ျဖည္႔၍ရလာၿပီ။ သို႔ေသာ္ အခ်ိဳ႕ရုပ္ပံုကြက္ ေတြက ေပ်ာက္ဆုံးေနဆဲ။ ရုပ္ပုံကြက္ ပုံၾကမ္းတစ္ခုေပၚတိုင္း ေကာ္ဖီဗူးကို ဆုပ္ကာ ကြက္လပ္ျဖည္႔ႏိုင္ေအာင္ ထိုင္၍ ၾကံဆေနရ၏။

     ရက္သတၱႏွစ္ပတ္ကုန္ေသာအခါ ပေဟဠိမွာ ၿပီးစီးလုနီး ျဖစ္ေနၿပီ။ သို႔ေသာ္ အစိတ္အပိုင္း ႏွစ္ခုကား ေပ်ာက္ဆုံးေနဆဲပင္။ ဘယ္ေဖါက္ခြဲပစၥည္းကို သုံးမလဲ။ ပလူတိုနီယမ္ ပတ္လည္မွာ ဘယ္လိုေနရာ ခ်မလဲ။
     ေဖါက္ခြဲပစၥည္းမ်ားကို ေရာင္ျပန္ပတ္လည္ တြင္ ထူထူပတ္၍ ထည္႔လွ်င္ အလုပ္ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္မိသည္။ သို႔ေသာ္ တစ္ညလုံး တြက္ခ်က္ၿပီး ဤနည္းလည္း ေအာင္ျမင္ေသာ ေပါက္ကြဲမွုလိွုင္း ျဖစ္ေပၚေအာင္ လုံေလာက္ေသာ အာမခံခ်က္မေပးႏိုင္ေၾကာင္း ေကာက္ခ်က္ခ်မိသည္။ ကၽြန္ေတာ႔မွာ ေရွ႕မတိုး ေနာက္မဆုတ္ ျဖစ္ေနေလသည္။
     ႏိွုးစက္နာရီသည္ စားပြဲေပၚက လိမ္႔က်ၿပီး ကြဲသြားသည္။ တစ္ခုခု ကို အျပင္းအထန္ တက္သုတ္ရုိက္ရေတာ႔ မည္႔ လကၡဏာဟု ကၽြန္ေတာ မွတ္ယူလိုက္ၿပီး အစက ျပန္စၾကည္႔သည္။ ၿပီးခဲ႔သည္႔ တြက္ခ်က္မွုမ်ားတြင္ အမွား အယြင္းေတြ ဟုိေနရာ သည္ေနရာ ေတြ႔ရသည္။ ကၽြန္ေတာ္ျပန္ျပင္၏။ အခ်ိန္ကို ကၽြန္ေတာ္ မသိေတာ႔ၿပီ။
     စာတမ္းတင္ဖို႔ အခ်ိန္ေစ႔ရန္ ႏွစ္ဆယ္႔ေလးနာရီပင္ မျပည္႔ေတာ႔။ အေျပးအလႊား အသစ္ျပန္တြက္သည္။ ပလူတိုနီယမ္ ကို ဝန္းရံထားမည္႔ ပစၥည္းေတြ၏ အေနအထားကို သခ်ၤာနည္းျဖင္႔ တြက္ထုတ္သည္။ ကၽြန္ေတာ႔သခ်ၤာ ညီမွ်ျခင္းေတြသာ မွန္ကန္ပါက ကၽြန္ေတာ႔ဗုံးသည္ ဟီရုိရွီးမား ႏွင္႔ နာဂါစာကီ တြင္ ၾကဲသည္႔ ဗုံးကဲ႔သို႔ပင္ ထိေရာက္လိမ္႔မည္။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္ သုံးစြဲမည္႔ ေဖါက္ခြဲပစၥည္းမ်ား၏ တိက်ေသာ သဘာဝ ကို မသိရေသးဘဲ ႏွင္႔ေတာ႔ ေသခ်ာေပါက္ မေျပာႏိုင္ေသး။

      ေနာက္တစ္ေန႔မနက္။ ကၽြန္ေတာ႔စာတမ္းမွာ ညေနငါးနာရီတြင္ အၿပီးတင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ဒူးပြန္႔ကုမၸဏီ သို႔ ဖုန္းဆက္ၿပီး ဓါတုေပါက္ကြဲ ပစၥည္းဌာန အႀကီးအကဲ( မစၥတာဂေရ႕ဟု ဆိုပါစို႔) ႏွင္႔ ေတြ႔ခြင္႔ေတာင္းလိုက္သည္။ သူ႔ဆီက အေသးငယ္ဆုံး လမ္းညႊန္မႈရလွ်င္ပင္ က်န္တာကို ကၽြန္ေတာ႔ဘာသာ တြက္ထုတ္ ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္သြားၿပီ။

      “ ဟဲလို…မစၥတာဂေရ႕၊ ကၽြန္ေတာ္ ဂၽြန္ဖိလစ္ပါ။ ပရစ္စတန္က ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ပါ။ ရူပေဗဒ ပေရာဂ်က္တစ္ခု လုပ္ေနပါတယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ခင္ဗ်ား အၾကံဥာဏ္ရခ်င္ပါတယ္။ ”
     “ ကိုယ္ဘာလုပ္ေပးႏိုင္သလဲ။”
       “ ဟုတ္ကဲ႔ ” ကၽြန္ေတာ္ အထစ္ထစ္အေငါ႔ေငါ႔ ျဖင္႔ ေျပာရ၏။  “ ေဘာလုံးပုံသတၱဳထဲမွာ သိပ္သည္းမႈ ျမင္႔သြားေအာင္ လုပ္ႏိုင္တဲ႔ ေပါက္ကြဲ ပစၥည္းရဲ႕ ပုံေဖၚဖို႔ ကၽြန္ေတာ္ သုေတသန လုပ္ေနပါတယ္။ အဲဒါမ်ိဳးနဲ႔ အံဝင္မယ္႔ ဒ်ဴးပြန္႔ ပစၥည္းမ်ား ရိွပါသလား ။ ”
       “ ရိွသေပါ႔ ေမာင္ရာ ” ဟု သူက ကူညီခ်င္ေသာ ေလသံ ျဖင္႔ ေျဖသည္။
        သူ သံသယ ဝင္သလား…ကၽြန္ေတာ္မသိပါ။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္ ညာဖို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္သည္။  “ ပါေမာကၡတစ္ေယာက္ ေျပာတာကေတာ႔ ရိုးရိုးေပါက္ကြဲ ပစၥည္းအထူတစ္ခုကို သိပ္သည္းဆျမင္႔ အေျခအေနမွာ သုံးလို႔ရတယ္တဲ႔ ”
         “ မဟုတ္ဘူး။အဲဒါေက်ာက္ေခတ္တုန္းက သုံးတဲ႔ပစၥည္း ၊ မင္းေျပာတဲ႔ သိပ္သည္းဆ ျပႆနာအတြက္ ( ပစၥည္းအမည္ကို သူေျပာသည္) ကို ကိုယ္တို႔ ေရာင္းပါတယ္ ။”
          ဖုန္းခ်လိုက္ ၿပီးေသာ္ ကၽြန္ေတာ္ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ဝူးကနဲ တစ္ခ်က္ေအာ္ လိုက္သည္။ ကၽြန္ေတာ္လိုေနသည္႔ အခ်က္ကို မစၥတာဂေရ႕က ေပးလိုက္ၿပီ။ ကဲ…အခု ကၽြန္ေတာ္႔ တြက္ခ်က္မႈေတြက အခ်က္အလက္ အသစ္ ႏွင္႔ အံဝင္ခြင္က် မွန္ကန္ေနခဲ႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္ လုပ္စရာရိွသည္ မွာ ညေနငါးနာရီ တြင္ စာတမ္းကို အၿပီးသတ္ဖို႔ပင္ ျဖစ္သည္။

       ငါးနာရီထိုးရန္ ငါးမိနစ္အလို။

       ရူပေဗဒဌာနသို႔ ကၽြန္ေတာ္ ကေသာကေမ်ာ ေျပးရသည္။ ေလွကားထစ္ေတြကို အျမန္ခုန္ေက်ာ္သည္။ ရုံးခန္းထဲ ေရာက္ေသာအခါ လူတိုင္းလူတိုင္း စကားရပ္ေျပာ၍ ကၽြန္ေတာ႔ကို ၾကည္႔ေနၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္ မုတ္ဆိတ္ေမႊး မရိတ္သည္မွာ အတန္ၾကာၿပီ။
        “မင္႔ မုတ္ဆိတ္ရိတ္ဓါးမ်ား က်ိဳးသြားသလား လူကေလးရယ္” ဟု ဌာနကိုယ္ေရးအရာရိွမ်ားထဲက တစ္ေယာက္က ေမး၏။
         “ ကၽြန္ေတာ႔ ပေရာဂ်က္ကို လာပို႔တာပါ ခင္ဗ်ာ၊ မုတ္ဆိတ္ရိတ္ဖို႔ အခ်ိန္မရခဲ႔ပါဘူး၊ ဝမ္းနည္းပါတယ္”

         တစ္ပတ္ၾကာၿပီးေသာ္ ကၽြန္ေတာ႔ ပေရာဂ်က္ကို ျပန္ယူရန္ ရူပေဗဒ ဌာနသို႔ ျပန္သြားသည္။ အေတြးတစ္ခုက  ခံေန၏။ အကယ္၍ ကၽြန္ေတာ္ ေပါက္ကြဲမႈလိႈင္းကို မွန္ကန္စြာ မခန္႔မွန္းႏိုင္ခဲ႔လွ်င္ သို႔မဟုတ္ ဂရပ္ဆြဲရာ တြင္ တစ္ေနရာရာတြင္ မွားယြင္းခဲ႔မိလွ်င္ … ပရစ္စတန္မွာ ကၽြန္ေတာ္႔ဘဝ ၿပီးဆုံး သြားပါၿပီ။ ထြက္ေတာ္မူနန္းက ခြါရုံသာ ရိွေတာ႔မည္။
      ကိုယ္ေရးအရာရိွတစ္ေယာက္က စာရြက္ပုံကို ညႊန္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ လွန္ေလ်ာရွာေဖြ၏။ သို႔ရာတြင္ ကၽြန္ေတာ္႔စာတမ္းကို မေတြ႔။ ကၽြန္ေတာ္ အေသအခ်ာရွာသည္။ ကၽြန္ေတာ႔စာတမ္းကား ထိုေနရာ တြင္ မရိွေတာ႔။
       ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး တည္ၿငိမ္္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္း စာတမ္းအားလုံး အမွတ္ေပးၿပီး မၿပီး ေမးလိုက္၏။
       “ ေပးၿပီးၿပီေလ ” ဟု သူမက ဆိုသည္။
        အခန္းဆီသို႔ ကၽြန္ေတာ္ျဖည္းေလးစြာ ျပန္လာသည္။ ကိုယ္႔စာတမ္း ကိုယ္မေတြ႔ရျခင္းမွာ တစ္ခုခု မွားသြားခဲ႔၍ သာ ျဖစ္ရေပေတာ႔မည္။
        ေနာက္သုံးေလးရက္ၾကာေသာ္ ရူပေဗဒဌာန ရုံးခန္းသို႔ ကၽြန္ေတာ္ ျပန္သြားသည္။ ဌာနအႀကီးအကဲ အား ခဏတျဖဳတ္ ေတြ႔ရလိုေတြ႔ရျငား သေဘာျဖင္႔ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ေရးအရာရိွက ကၽြန္ေတာ႔ကို ေမာ႔ၾကည္႔ၿပီး ေတာင္႔ေတာင္႔ႀကီး ျဖစ္သြား၏။
         “ မင္း …ဂၽြန္ဖိလစ္လား ”
          “ ဟုတ္ပါတယ္ ”
           “ အဏုျမဴဗုံး ဒီဇိုင္းလုပ္တဲ႔ ေကာင္ေလး မဟုတ္လား ”
           “ ဟုတ္ပါတယ္၊ ဒါေပမဲ႔ ကၽြန္ေတာ႔ စာတမ္းက….”
           အမ်ိဳးသမီးက အသက္ျပင္းျပင္းတစ္ခ်က္ ရွိုက္လိုက္သည္။
       “ ဌာနမွာေတာ႔ ျပႆနာတက္ေနၿပီ၊ မင္႔ စာတမ္းကို အေမရိကန္အစိုးရ ရဲ႕ လွ်ိဳ႕ဝွက္စာတမ္းျဖစ္သင္႔ မသင္႔ စကားေျပာေနၾကေလရဲ႕။ ”
       “ ခင္ဗ်ာ.. လွ်ိဳ႕ဝွက္စာတမ္း..”
       သူမက တြဲေလာင္းက်ေနေသာ ေပ်ာ႔တိေပ်ာ႔ဖတ္ ကၽြန္ေတာ္႔ လက္ကို ဆြဲယူကာ စိတ္အားထက္သန္စြာ လႈပ္ရမ္းေလသည္။ “ ဂုဏ္ယူပါတယ္ကြယ္ ” ဟု ေျပာလိုက္ေသာ သူ႔မ်က္ႏွာ မွာ ျပံဳးပန္းေတြ ေဝသည္။ “ ဌာနရဲ႕ ေအ အဆင္႔ေတြ ထဲက တစ္ေယာက္ျဖစ္သြားၿပီေနာ္၊ ေဒါက္တာဝစ္ဂနာ က အခု ခ်က္ျခင္းကို ေတြ႔ခ်င္ေနတာ၊ မင္း လုပ္ထားတာ သိပ္ေကာင္းတာပဲလို႔ ေျပာေနၾကတယ္။ ၿပီးေတာ႔ ေဒါက္တာဒိုင္ဆန္ လည္း မင္းကို ရွာေနတာ ေဒါင္းေတာက္ေနၿပီ။ ”

     တစ္ခဏေတာ႔ ကၽြန္ေတာ ဘာမွ မေျပာႏိုင္ပါ။ ထို႔ေနာက္ေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္ ဘာျဖစ္သြားမွန္းပင္ မသိပါ။ ၾကည္ႏူးဝမ္းေျမာက္ျခင္း ပလုံစီမ်ားက ကၽြန္ေတာ႔ လည္ေခ်ာင္းမွာ တရြရြ ျဖစ္ေနၾကသည္။ ေဟာသည္မွာ…လူေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေသေၾကႏိုင္သည္႔ ကိရိယာတစ္ခုကို ကၽြန္ေတာ စာရြက္ေပၚတင္ၿပီးခဲၿပီ။ ၿပီးေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္ အေၾကာက္ဆုံးအရာအားလုံးလည္း ပ်က္ျပယ္သြားခဲ႔ပါၿပီ။ 

(How I Designed An A-Bomb In My Junior Year At Princeton- By John Aristotle Phillips and David Michaclis)

No comments:

Post a Comment