Thursday, October 25, 2012

"ရိွခိုးၿခင္း(၂) မ်ိဳး"


ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ရည္မွန္းခ်က္ ခိုင္ၿမဲေစရန္ လည္းေကာင္း၊ဘ၀၏ အဓိပၸါယ္ကို ေဖၚထုတ္ရန္ လည္းေကာင္း ဗလငါးတန္ကို ပြါးမ်ားႀကရမည္ ၿဖစ္၏။ယင္း ဗလငါးတန္မွာ (၁) သက္၀င္ ယံုႀကည္မွု(faith) (၂) အာရံုစိုက္ထုတ္မွု (Diligence )(၃) သတိရိွမွု (Mindfulness) (၄) အာရုံစူးစိုက္မွု (Concentration) (၅) ထိုးေဖါက္ ၿမင္ႏိုင္စြမ္း ရိွမွု ( Insight ) တုိ႔ ၿဖစ္ႀကပါသည္။

                                    "ရိွခိုးၿခင္း(၂) မ်ိဳး"

      ရိွခိုးၿခင္း ( worship ) ဟူသည္ တစ္မ်ိဳးတည္း မဟုတ္ပါ။ ႏွစ္မ်ိဳး ရိွပါသည္။ ဤ ရိွခိုးပံု (၂) မ်ိဳးရိွသည္မွာ ရိွခိုးမွုကို ခံယူေသာ တန္ခိုးရွင္ ႏွင္႔ သက္ဆိုင္ ပါသည္။ တန္ခိုးရွင္ တစ္မ်ိဳးမွာ ေလာကႀကီးတစ္ခုလံုး အား ဖန္ဆင္းေတာ္မွုေသာ တန္ခိုးရွင္ ၿဖစ္ပါသည္။ သက္ရိွ၊သက္မဲ႔ အားလံုးကို တန္ခိုးရွင္ က ဖန္တီး၍ ယင္းတို႔သည္ တန္ခိုးရွင္ အလိုေတာ္ အတိုင္းၿဖစ္ ပ်က္ ေနႀကသည္။ ထို႔ေႀကာင္႔ ဤသို႔ တန္ခိုးရွင္အား ရိွခိုး သည္ ဆိုသည္ မွာ တန္ခိုးရွင္၏ ေမတၱာေတာ္ ကို ခံယူ၍ မိမိဘ၀ တြင္ သာယာ ၀ေၿပာေရး ကို ဖန္တီးရန္ ၿဖစ္သည္။ ဤအယူအဆတြင္ အဓိက အက်ဆံုးေသာ အရာမွာ ရိွခိုးၿခင္းကို ခံယူေတာ္မူေသာ တန္ခိုးရွင္ ပင္ ၿဖစ္သည္။ ဤသို႔ ရိွခိုးၿခင္းကို Objective worship ဟုေခၚသည္။

   ဒုတိယ အမ်ိဳးအစားၿဖစ္ေသာ ရိွခိုးၿခင္းကိုမႈ Subjective worship ဟုေခၚ၏။ ဤ ရိွခိုးၿခင္း၏ အဓိကမွာ မိမိ ၿဖစ္သည္။ ရိွခိုးၿခင္းကို ခံယူေတာ္မွုေသာ တန္ခိုးရွင္မွာ မိမိအား လမ္းၿပေပးေသာ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးၿဖစ္၏။ တကယ္တမ္း ဒုကၡ အေပါင္းမွ လႊတ္ေၿမာက္ ေအာင္ လုပ္ရမည္႔ သူမွာ မိမိသာ ၿဖစ္၏။ ရိွခိုးၿခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ တန္ခိုးရွင္က မိမိအား ဒုကၡအေပါင္းမွ လြတ္ေၿမာက္ရာ သို႔ သယ္ေဆာင္ သြား၍ မဟုတ္၊       လြတ္ေၿမာက္ရာလမ္းကို ၿပ၍ မိမိ ကိုယ္တိုင္က ထိုလမ္းကိုေလွ်ာက္၍ သြားမွသာ လြတ္ေၿမာက္ရာ သို႔ ေရာက္မည္ ၿဖစ္၏။
    တစ္နည္းဆိုရေသာ္ Subject worship ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ မိမိကိုယ္မိမိ စိတ္ထားမွန္ကို ရရိွ၍ ထိုစိတ္ထားမွန္ အတိုင္း စိတ္တက္တက္ႀကြႀကြ ရိွလာရန္ၿဖစ္သည္။ ထို႔ေႀကာင္႔ ဗုဒၶရုပ္ပြါးေတာ္အား ရိွခိုးေသာ အခါ ဗုဒၶအား သက္ေတာ္ ထင္ရွား ရိွစဥ္က ကဲ႔သို႔ မိမိကိုယ္တြင္း ယံုႀကည္မႈမ်ားပြါးမ်ားကာ မိမိကိုယ္မိမိ အားေပးၿခင္း ၿဖစ္၏။
                                                     ကၽြန္ေတာ္နားလည္ေသာ အေရွ႕တိုင္း အေတြးအေခၚ
                                                      ေဒါက္တာ ခင္ေမာင္၀င္း(ဒႆနိက)

No comments:

Post a Comment